zondag 14 december 2008

Het beleid van de SKE

Pedagogisch beleid
SKE vindt het belangrijk dat kinderen in de kinderopvang zich veilig en vertrouwd voelen en dat ze er met plezier gebruik van maken. Naast het opvangen en verzorgen van kinderen heeft de kinderopvang een opvoedende taak.

ALGEMEEN PEDAGOGISCH BELEIDSPLAN
De volgende 4 pedagogische basisdoelen heeft SKE nader uitgewerkt in het Algemeen Pedagogisch Beleidsplan.
- Het bieden van een gevoel van emotionele veiligheid.
- Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competentie.
- Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van sociale competentie.
- De kans om zich waarden en normen eigen te maken.

Emotionele veiligheid
Het eerste pedagogische doel is "Emotionele Veiligheid". Het is belangrijk dat een kind zich veilig en vertrouwd voelt in de groep.
Een vast team van leidsters biedt stabiliteit en daarmee veiligheid. De kinderen weten waar ze aan toe zijn en wat ze van hen kunnen verwachten.
Voor de wat oudere kinderen is het aangaan van relaties en vriendschappen belangrijk. Als het kind weet dat zijn vriendje van het kindercentrum er ook is, draagt dit mede bij aan stabiliteit en daarmee aan de emotionele veiligheid.
Ook de ruimte is belangrijk. De omgeving in het kindercentrum is voorspelbaar en overzichtelijk. Het speelgoed ligt bijvoorbeeld op een vaste plek. Dit is voor de kinderen een vertrouwd uitgangspunt om op ontdekking te gaan.
De rituelen en dagindeling in de groep geven de kinderen houvast. Het ordent de dag en de kinderen weten waar ze aan toe zijn. Eerst samen een liedje zingen en daarna fruit eten!
Leidsters voelen een kind aan en reageren daarop; de zgn. sensitieve responsiviteit. Bij baby's reageren de leidsters bijvoorbeeld op lichaamstaal, houding en oogcontact. Deze interacties tussen leidster en kind zorgen ervoor dat het kind zich gesteund en begrepen voelt.

Persoonlijke competentie
Het tweede pedagogische doel is "Persoonlijke Competentie". Door te spelen leren kinderen veel. Kinderen ontdekken vanuit nieuwsgierigheid of behoefte. Het is belangrijk dat de omgeving van het kind daarvoor voldoende mogelijkheden biedt. Het kindercentrum als omgeving biedt 4 belangrijke elementen om de persoonlijke competentie te ontwikkelen:
De leidster
Zij stimuleert het kind in zijn spel en ontdekkingsreis, ze moedigt het kind aan, ze geeft complimentjes, ze stimuleert het kind om met de groep mee te doen. Ze maakt het kind bewust van eigen talenten en capaciteiten. Daarnaast ondersteunt ze het kind door het te troosten, te helpen, te oefenen.
De groep
Het kind speelt, maakt ruzie, sluit vriendschappen, eet en slaapt in de groep. Het is belangrijk dat het kind zich kan herkennen in een groep. De vaste vriendjes in de groep en het spelen en werken in kleine groepjes zorgen ervoor dat een kind zich binnen de groep veilig en gewaardeerd voelt.
Het spelmateriaal
Er is een gevarieerd aanbod van middelen en materialen aanwezig dat aansluit bij de behoefte van het kind. Het daagt kinderen uit om te oefenen en een stapje verder te gaan in hun creativiteit, talent, fantasie en doorzettingsvermogen.
Spelaanbod en activiteiten
Een gevarieerd aanbod van spel en activiteiten moet aansluiten bij de groep maar ook mogelijkheden bieden voor het individuele kind.

Sociale competentie
Het derde pedagogische doel is "Sociale Competentie". Het functioneren in de groep is een oefening om later in sociaal opzicht goed te kunnen functioneren in de samenleving. Het is belangrijk dat je je als mens in een ander kunt verplaatsen, dat je kan samenwerken, anderen helpt, conflicten voorkomt en oplost en een stuk sociale verantwoordelijkheid ontwikkelt. De leidster, de omgeving en het spelmateriaal spelen voor het groepsproces een belangrijke rol:

De leidster
Zij leidt de interacties van kinderen onderling in goede banen. Zo beleven de kinderen onderling veel positieve momenten met elkaar. Zij probeert vriendschappen en relaties te stimuleren en te ondersteunen en conflicten van kinderen te begeleiden of te corrigeren.

De omgeving en spelmateriaal
Er moeten zowel rustige plekken zijn als plekken waar ruimte is voor actie. Bijna alle activiteiten die met kleine of grote groepen kinderen plaatsvinden staan in het teken van het samen doen, praten, luisteren en werken. Samen plezier, pret of succes hebben, samen kunnen delen, wachten op je beurt en rekening houden met anderen.

Een goede balans
Er zijn zowel vaste groepsmomenten als momenten die de kinderen indvidueel invullen. Een goede balans is belangrijk voor de individuele en sociale ontwikkeling van het kind

Waarden en normen
Het vierde pedagogische doel is "Waarden en Normen".

De groep
In een groep doen zich veel leermomenten voor. Het voorbeeldgedrag van de leidster speelt een belangrijke rol bij de morele ontwikkeling van kinderen. Mede door haar reactie ervaren de kinderen de grenzen van goed en slecht, van mogen en moeten en dat anders ook gewoon is.

Omgangsvormen
De leidster geeft de gebruikelijke omgangsvormen aan. Zoals het elkaar met de naam aanspreken, op je beurt wachten of niet door elkaar praten.

Waardering voor diversiteit
Er is respect en waardering voor iedereen. Ieder kind is uniek en mag er zijn, ongeacht culturele of sociale achtergronden.

Respect voor je omgeving
Kinderen leren wat er mag en kan. Samen zorgen we ervoor dat de groepsruimte gezellig is en dat we wel rommel mogen maken, maar het dan ook weer gezamenlijk opruimen. Buiten mag je lekker rennen, maar niet in de groepsruimte enz.

PEDAGOGISCH WERKPLAN
Naast het Algemene Pedagogisch Beleidsplan heeft iedere locatie ook een Pedagogisch Werkplan. Het Pedagogisch Werkplan geeft praktisch handen en voeten aan het pedagogisch handelen in de praktijk. In grote lijnen is dat op elk kindercentrum hetzelfde. Accentverschillen maken het ene kindercentrum net even anders dan het andere;
- het gebruik van de ruimte
- de omgeving waar het kindercentrum is gesitueerd
- het werken met kindgerichte programma's
- de groepsindeling

PROTOCOLLEN
Naast deze pedagogische beleids- en werkplannen heeft SKE ook diverse protocollen en plannen ontwikkeld zoals:
Protocol medisch handelen
Protocol kindermishandeling
Protocol veilig slapen
Calamiteitenplan
De diverse pedagogische beleids- en werkplannen en protocollen zijn in te zien op onze locaties.

Geen opmerkingen: