dinsdag 16 december 2008

Niet luisteren
ik heb een tijd gebrainstromd over waarom kinderen af en toe niet luisteren naar volwassenen, dit heb ik gevonden over internet. Een aantal dingen had ik het zelfde als dat wat hier onderstaat:
- ruis : tv, veel gebeurtenissen om het kind heen
- slecht horend en verstopte oren.

Slecht luisteren, niet luisteren, Oost-Indisch doof. Bijna alle ouders met kinderen kunnen erover meepraten.

Niet luisteren kan verschillende redenen hebben:
  • Televisie: kinderen kunnen minder lang hun aandacht ergens bijhouden
  • Opvoeding: huidige generatie ouders stelt minder of geen duidelijke grenzen waardoor kinderen niet gewend zijn aan regels.
  • Fysiek: kinderen jonger dan 8 jaar hebben vaak last van lijmoren (looporen)
  • Hyperactiviteit, ADHD en andere gedragsstoornissen

Algemene basisopvoedtechnieken, die ook leiden tot beter luisteren:

  • Geef positieve aandacht
  • Geef effectieve instructies (houd de boodschap simpel)
  • Geef feedback
  • Beloon gewenst gedrag
  • Corrigeer ongewenst gedrag
  • geef een time-out
  • als niets anders helpt, is straf een laatste redmiddel:effectief straffen

weten jullie nog andere dingen die slecht luisteren van kinderen??

ik hoop dat ik wat van jullie terug hoor Groetjes Debbie

Geen opmerkingen: