maandag 15 december 2008

Opwarmen borstvoeding

Opwarmen van moedermelk
De afgekolfde moedermelk uit de vriezer kun je het beste achter in de koelkast ontdooien. Wil je bevroren melk snel ontdooien, hou dan de melk onder de kraan met stromend lauwwarm water.
Niet elke baby houdt van opgewarmde moedermelk. Sommige baby's zijn heel tevreden met moedermelk op kamertemperatuur, of soms zelfs nog kouder.

Moedermelk warm je bij voorkeur op 'au bain Marie' of wanneer het snel moet gaan onder de kraan met stromend warm water. Gebruik je een flessenwarmer, let er dan op dat de melk tijdens het opwarmen niet warmer wordt dan 37°C en neem altijd vers water om besmetting van de melk te voorkomen.

Een magnetron is minder geschikt, omdat de melk daarmee onregelmatig verwarmd wordt. Wil je hem toch gebruiken, zet het apparaat dan op een heel laag vermogen en onderbreek het opwarmen ten minste twee keer om de melk in het flesje een beetje door te mengen zodat er geen 'hotspots' kunnen ontstaan. De temperatuur in de hotspots is zo maar 15° hoger dan in de rest van de melk en bij die hogere temperatuur gaan de actieve bacteriewerende bestanddelen in de moedermelk dood.

op mijn stage was een discussie over hoe je het beste borstvoeding op kon warmen. Sommige wisten niet dat je het beter niet in de magnatron kon doen, op de groep waar ik stage loop doen ze het in een flessen warmer.
hoe doen ze dit bij jullie op het kinderdagverblijf?
ik hoop dat ik iets hoor over mijn vraag.

Geen opmerkingen: